torsdag 2 april 2009

Presentation och matematikkunskaper

Idag kommer jag att vara i barnens skola många timmar. Hela förmiddagen har jag varit där och jag skall tillbaka i eftermiddag.
I morse var vi inbjudna på att höra grade 5:s presentationer de har jobbat med i deras senaste "Unit of inquire", Innovations. Hampus har jobbat hårt med sin powerpointpresentation om tåg. Han har sökt information, gjort presentationen i powerpoint, gjort stödord och övat.


Första sidan på Hampus presentation.

Igårkväll övade han. Jag ville att han skulle tänka på att ta det lugnt, ha självförtroende att titta på lyssnarna och inte i papprena då han kan nästan allt utantill, andas och ha KUL. Han var JÄTTEDUKTIG. Han till och med uttalade "second world war" bra. Det var ett stort problem igår kväll som vi skojade mycket om. Nog med "skryt", men jag tycker det är fantastikst vad skolan får dem att prestera! De kan mycket de små liven.
I alla fall efter alla barnens presentationer som tog 1 och 1/2 timme var det dags för ett möte med grade 5s föräldrar. Vi hade blivit kallade till möte då en del i klassens föräldrar tycker matteundervisningen inte är tillräckligt bra. Jag förvånas alltid över detta fokus på matte. Det är alltid matematiken som ifrågasätts. Svenska skolorna är för dåliga på att lära ut matte, montessoriskolorna är för dåliga på att lära ut matte, i alla fall i högstadiet. Nu var det även dags att diskutera om "den internationella skolan" är för dålig på matteundervisningen. Det är klart att matte är viktigt men det kändes så märkligt att gå på djupet av ett specifikt litet ämne efter en sådan lysande föreställning av presentationer på engelska som vi precis kom ifrån.
Tydligen är det så att matten ibland kommer på undantag då deras arbete med "unit of inquire" prioriteras högst. Detta är klart inte bra och är inte lärarens fel utan en övergripande filosofi på skolan. Vi får se om det blir någon förändring men jag tar det hela med ro. Både jag och Fredrik resonerar som så att killarna får så många positiva fördelar att gå på denna skola som överväger de negativa med råge. Det är klart att vi kommer att få jobba en del med killarnas kunskap, eller i alla fall se över hur de ligger till, när vi flyttar hem till Sverige. Dock kommer de ha så mycket nyttiga erfarneheter och kunskaper i sitt bagage att om de skulle ligga lite efter i matte får vi ta det då. Det hör dock till saken att både Hampus och Jakob var väl framme i matte hemma i Sverige och här ligger de fortfarande bra till men lite mer medel. Alltså borde matteundervisningen var minst lika "bra" här som i Sverige.
Det var spännande att höra hur olika vi såg på detta beroende från var vi kom ifrån. Vi var sju mammor som träffades och vi kom från Sverige, Italien, Tyskland och Frankrike. Ni kan nog förstå vilka som framförallt tyckte matteundervisningen var bristfällig?
I eftermiddag skall vi tillbaka till skolan på kvartssamtal för både Hampus och Jakob. Det skall bli jätteintressant. Återkommer med mer information. Om den är positiv vill säga.... blink, blink....

Inga kommentarer: